Asiointiohjeita vuoden vaihteeseen
Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta työllisyysalueille 1.1.2025. Jatkossa sekä henkilö- että työnantaja-asiakkaiden palvelut ovat osa kuntien tarjoamia lakisääteisiä peruspalveluita.
Asiakkuutesi siirtyy sille työllisyysalueelle, johon kotikuntasi kuuluu.
Sähköisen asioinnin käyttökatko
Työmarkkinatorin asiointipalvelut ovat poissa käytöstä 30.12.2024–2.1.2025 välisenä aikana. Käyttökatkon aikana sähköinen asiointi Työmarkkinatorilla ei ole mahdollista. Käyttökatkon aikana tehtävässä päivityksessä valmistaudutaan työvoima- ja kotoutumispalveluiden siirtoon valtiolta kuntien muodostamien työllisyysalueiden vastuulle 1.1.2025 alkaen. Voit varautua käyttökatkoon hoitamalla sähköisen asioinnin mahdollisuuksien mukaan jo etukäteen ennen käyttökatkon alkamista.
Jos jäät työttömäksi tai lomautetuksi vuodenvaihteessa, työnhakijaksi ilmoittautuminen kannattaa tehdä viimeistään 29.12.2024. Voit tehdä ilmoittautumisen, vaikka työttömyytesi tai lomautuksesi ei olisi vielä alkanut.
Etukäteen ilmoittautumalla nopeutat asiasi käsittelyä, koska työnhaun alkamisajankohtaa ei tarvitse korjata takautuvasti. Jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi vasta, kun työttömyytesi tai lomautuksesi on jo alkanut, oikeutesi työttömyysturvaan alkaa aikaisintaan ilmoittautumispäivästä.
Nykyiset asiakkaat voivat ilmoittaa työnhaussa tapahtuvat mahdolliset muutokset (esim. työllistyminen, opiskelujen aloitus, jne.) heti kun ne ovat tiedossa.
Jos et ole saanut asiaasi hoidettua käyttökatkon vuoksi, ota yhteyttä oman alueesi työvoimaviranomaiseen.
Suupohjan työllisyysalueen yleiset neuvontanumerot (2.1. alkaen)
Henkilöasiakaspalvelu (fi): 040 547 83 75 Henkilöasiakaspalvelu (sv): 040 595 7544
Työnantaja- ja yritysasiakkaat (fi): 040 548 4919 Työnantaja- ja yritysasiakkaat (sv): 040 573 9588
Muutoksen vaikutukset työnhakuun ja työttömyysturvaan
Muutos ei vaikuta työttömyysturvaasi tai työnhakuusi. Muista kuitenkin hoitaa TE-toimiston tai työllisyyden kuntakokeilun kanssa ennen 1.1.2025 sovitut tehtävät annettuihin määräpäiviin mennessä, että työttömyysturvaasi ei tule katkoksia. TE-toimistossa tai työllisyyden kuntakokeilussa tekemäsi työllistymissuunnitelma velvoittaa sinua, kunnes sinulle laaditaan uusi suunnitelma.
Sinun ei tarvitse olla muutoksen takia erikseen yhteydessä omaan työllisyysalueeseesi tai kotikuntaasi. Sinuun ollaan tarvittaessa yhteydessä henkilökohtaisesti työnhakuusi liittyen. Kun olet
hoitanut työllistymissuunnitelmassasi sovitut tehtävät, voit odottaa rauhassa yhteydenottoa työllisyysalueeltasi.
Käyntiasiointi Suupohjan työllisyysalueella
Suupohjan työllisyysalueen toimipisteissä voit asioida ilman aikavarausta 7.1.2025 alkaen. Palvelupisteissä asiointi on mahdollista aikavarauksella.
Toimipisteiden osoitteet ja aukioloajat
Kauhajoki
Oppitie 4, PL 8, 61800 Kauhajoki / Hallinto Puistotie 50, 61800 Kauhajoki / Henkilöasiakkaat, aulapalvelu Avoinna ma-ke klo 9.00–12.00 ja 13.00–15.30, to-pe vain ajanvarauksella.
Kurikka
Keskuspuistikko 4A, 61300 Kurikka Laurintie 21, 61300 Kurikka / aulapalvelu Avoinna ma-ke klo 9.00–12.00 ja 13.00–15.30, to-pe vain ajanvarauksella.
Teuva
Rasintie 1, 64700 Teuva (TEAK) Avoinna ke klo 9.00–12.00 ja 13.00–15.30, muutoin ajanvarauksella.
Kristiinankaupunki
Merikatu 47, 64101 Kristiinankaupunki Avoinna ke klo 9.00–12.00 ja 13.00–15.30, muutoin ajanvarauksella.
Palvelupisteet (vain ajanvarauksella)
· Teollisuustie 1, 64900 Isojoki
· Kristiinantie 3, 64350 Karijoki
· Keskustie 24, 61600 Jalasjärvi
· Koulutie 3, 66300 Jurva
https://suupohjantyollisyysalue.fi/ https://tyomarkkinatori.fi/aluesivu/suupohjan-tyollisyysalue/etusivu
Valtakunnalliset neuvontapalvelut 1.1.2025 alkaen
KEHA-keskuksen järjestämät valtakunnalliset asiakas- ja neuvontapalvelut tarjoavat vuoden alusta neuvontaa muun muassa työttömyysturvaan, yrityksen perustamiseen ja kehittämiseen sekä sähköiseen asiointiin liittyen. Neuvontapalveluiden tiedot löytyvät 1.1.2025 alkaen Työmarkkinatorin ohjeet ja tuki -sivulta.
Henkilöasiakkaille
Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonta
o ma–pe klo 9–15 puh. 0295 025 505 (su, ru, en, ve)
o chat Työmarkkinatorilla
o Tarmo-chatbot
· Työttömyysturvaneuvonta
o ma–pe klo 9–15 puh. 0295 020 701 (su, ru, en, ve)
o chat Työmarkkinatorilla
Yrityksille ja työnantajille
· Yritys-Suomi-neuvonta (ml. Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonta)
o ma–pe klo 9–15 puh. 0295 020 500 (su, ru, en)
o chat Työmarkkinatorilla o yhteydenottopyyntö (link.webropol.com) o Yritys-Suomi-neuvonta (suomi.fi)
· Yrittäjän talousapu -neuvonta
o ma–pe klo 9–15 puh. 0295 024 880 (su, en)
o to klo 9–15 puh. 0295 024 881 (ru) o yhteydenottopyyntö (link.webropol.com) o Yrittäjän talousapu (ely-keskus.fi)
· Work in Finland -kansainvälisen rekrytoinnin työnantajaneuvonta
o 7.1.2025 alkaen ma–pe klo 9–15 puh. 0295 016 770 (su, ru, en)
o sähköposti wif.neuvonta@keha-keskus.fi o Work in Finland -neuvonta (workinfinland.com)